Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) merupakan antara mekanisme penting
dalam mewujudkan pendidikan yang berkualiti di sekolah. Menerusi PIBG, banyak
program dan langkah boleh diatur dalam mengatasi pelbagai kekangan yang boleh
mencacatkan iklim pengajaran dan pembelajaran di sesebuah sekolah.
Salah satu peranan yang boleh dimainkan oleh PIBG adalah sebagai orang
tengah antara guru dan ibu bapa. Banyak salah faham yang timbul antara
kedua-dua belah pihak apabila berlakunya kejadian salah laku di kalangan pelajar.
Kebanyakan ibu bapa lebih percaya akan kata-kata dan acuman anak-anak
berbanding fakta sebenar daripada pihak guru. Bertolak dari situlah mereka
mulai memandang serong kepada guru. Guru sering kali disalahkan untuk segala
yang berlaku di sekolah. Ini termasuklah soal prestasi akademik dan masalah
disiplin di kalangan pelajar.
Ekoran itu, mereka mulai memulaukan sekolah dan mendendami guru
tertentu. Namun dengan inisiatif PIBG, semua bentuk salah faham ini boleh
diuraikan. Perbincangan yang lebih kerap, selain mesyuarat tahunan PIBG mampu
menjernihkan suasana.. Hasilnya, situasi pengajaran dan pembelajaran dapat
berjalan dengan lancar.
Selain itu, PIBG sebagai sebuah organisasi yang berwibawa boleh
menubuhkan tabung pendidikan untuk para pelajar di sesebuah sekolah. Tabung ini
boleh diisi bukan sahaja menerusi sumbangan ahli persatuan bahkan juga oleh
ahli korporat dan individu tertentu. Dana yang terkumpul ini boleh digunakan
untuk kebajikan dan manfaat sekolah dan para pelajar. Ini termasuklah sumbangan
kepada pelajar miskin, yatim dan ditimpa kemalangan.
Dengan dana yang ada, prasarana pendidikan di sekolah dapat ditambah dan
ditingkatkan. Hasilnya, para pelajar dan warga sekolah amnya dapat
memaksimunkan tenaga ke arah kecemerlangan dalam pendidikan dan sekali gus
merealisasikan Standard Tinggi Kualiti Pendidikan (STKP) yang dicita-citakan.
Di samping itu, PIBG juga boleh mengadakan seminar dan kem motivasi
untuk para pelajar di setiap sekolah. Program seperti ini penting demi memberi
kesedaran dan semangat kepada pelajar untuk terus belajar dan berjaya.
Pelajar yang bermasalah pula boleh disedarkan menerusi kem bina semangat
dan kaunseling. Dengan langkah ini, mereka diharapkan akan berasa insaf dan
kembali bersaing dengan rakan-rakan dalam pelajaran. Ekoran itu, kita bukan
sahaja dapat mengurangkan gejala salah laku atau meningkatkan prestasi akademik
pelajar, malahan sekolah akan dapat melahirkan generasi muda yang bersahsiah
tinggi.
Peranan lain yang boleh dimainkan oleh PIBG adalah sebagai pemantau dan
penilai terhadap perjalanan sekolah. Dengan kata lain, ahli PIBG boleh
berfungsi sebagai penilai terhadap prestasi sekolah sama ada dalam hal-hal
akademik mahupun kokurikulum.
Susulan daripada itu, perbincangan boleh diadakan dari semasa ke semasa
dengan pihak sekolah demi mengatasi sebarang kelemahan dan masalah yang
dihadapi. Di samping itu, pihak persatuan juga boleh berfungsi sebagai penjamin
atau penyelamat kepada guru sewaktu menjalankan tugas di sekolah. Hal ini wajar
dilakukan kerana ramai kalangan guru berasa tertekan dan terancam apabila
menjalankan tanggungjawab sebagai pendidik.
Kejadian memukul, mengancam, memusnahkan kereta dan membakar rumah guru
merupakan gejala yang boleh mematahkan semangat guru. Tindakan PIBG membela
nasib guru yang menjulang amanah ini akan menjadikan mereka lebih bersemangat
dan selesa ketika bertugas. Ini secara tidak langsung dapat membantu sekolah
meningkatkan pencapaian dalam semua bidang.
Akhir sekali, PIBG boleh juga mengadakan beberapa sesi gotong-royong di
sekolah, misalnya gotong-royong menyiapkan bangunan tambahan, membina Taman
Sains sekolah dan sebagainya. Gotong-royong yang diadakan ini bukan sahaja akan
dapat merapatkan hubungan antara ibu bapa dan pelajar, malahan juga dengan guru
di sekolah.
Hubungan yang mesra ini mampu melenyapkan prasangka antara ibu bapa
dengan guru. Hasilnya, akan wujud kerjasama lain antara mereka. Dengan itu,
segala bentuk program yang dirancang oleh sekolah akan berjalan dengan lancar.
Ini sudah pasti membantu sekolah melahirkan lebih ramai pelaj ar yang
berkualiti pada masa hadapan.
Sesungguhnya PIBG dan sekolah ibarat ‘aur dengan tebing’ yang perlu
saling membantu. Dengan kerjasama erat kedua-dua pihak sahaja kualiti
pendidikan di sekolah dapat ditingkatkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan