BIDANG
KEBERHASILAN UTAMA NEGARA (NKRA) PENDIDIKAN
01
January 2012
“ The Government is set to begin the transformation process in strengthening the efficiency of its delivery system”
“ The Government is set to begin the transformation process in strengthening the efficiency of its delivery system”
“ The KPI / KRA
are not mere acronyms as they offer clear measures designed to ensure that the
government is continuously working to better serve the needs of Malaysians”
“ Our real work
will begin as we make the transformation of government services happen”
BIDANG KEBERHASILAN UTAMA NEGARA (NKRA) PENDIDIKAN
Dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara
(NKRA) Pendidikan, kerajaan akan member tumpuan kepada 4 sub-NKRA untuk
meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan.
1. Sub-NKRA Prasekolah
7 teras untuk meluaskan akses kepada pendidikan prasekolah yang
berkualiti dan berkemampuan:
1. Penubuhan Jawatankuasa Penyelarasan
Prasokolah Kebangsaan dan Bahagian Prasekolah dan PERMATA Kementerian Pelajaran
Malaysia (KPM)
2.Perlaksanaan Kurikulum Standard
Prasekolah Kebangsaan (KSPK)
3.Menyeragamkan bantuan kepada murid
prasekolah kerajaan
4.Meningkatkan kualiti guru dan pembantu
guru
5.Menambah bilangan kelas prasekolah di
kawasan miskin Bandar, luar Bandar dan pedalaman
6.Meningkatkan Perkongsian Pintar
Kerajaan-Swasta dalam pendidikan Prasekolah.
7.Mewujudkan Sistem Maklumat Prasekolah
Kebangsaan
2. Sub-NKRA Literasi dan
Numerasi
NKRA – Peluasan akses kepada pendidikan berkualiti dan
berkemampuan
Setiap kanak-kanak* menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi
selepas 3 tahun mengikuti pendidikan rendah pada akhir tahun 2012
*Kanak-kanak berkeperluan khas – didefinisikan sebagai murid
bermasalah pembelajaran, masalah pendengaran, masalah pertuturan, masalah
penglihatan, terencat akal, mempunyai pelbagai kecacatan, dan kurang upaya
secara fizikal. Kurikulum khas literasi dan numerasi dibentuk untuk kanak-kanak
berkeperluan khas.
3. Sub-NKRA Sekolah Berprestasi Tinggi
3.1 Mengangkat kualiti sekolah-sekolah yang terbaik
3. Sub-NKRA Sekolah Berprestasi Tinggi
3.1 Mengangkat kualiti sekolah-sekolah yang terbaik
Meningkatkan kualiti pencapaian institusi pendidikan melalui
peningkatan tahap autonomi dan akauntabiliti, membenarkan sekolah melaksanakan
inovasi dalam pengurusan masing-masing (pemusatan dalam aspek kurikulum dan
anggota perkhidmatan)
3.2 Menghasilkan pelajar yang cemerlang
Sebagai tempat untuk melatihkan pelajar cemerlang bertaraf
antarabangsa dan yang menjadi personaliti unggul dalam semua bidang
3.3 Merapatkan jurang antara sekolah-sekolah di dalam
sistem
Sebagai inspirasi kepada sekolah-sekolah lain untuk membangunkan
kecemerlangan tahap yang lebih tinggi melalui bimbingan dan jaringan antara
sekolah sekolah tersebut.
4. Sub-NKRA Tawaran Baru kepada Pemimpin Sekolah
Meningkatkan kualiti keberhasilan murid menerusi peningkatan prestasi pemimpin sekolah di Malaysia:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan